tisdag 1 november 2011

Upp och ner

Med fem barn i familjen, som alla är egna individer med olika behov, intressen, plats i livet och framförallt olika viljor, så är det upplagt för diskussioner. Oftast har vi tur och några av intressena och önskemålen sammanfaller men det är långt ifrån alltid... Testande av gränser och försök att få igenom de mest konstiga önskemål är vardagen med en 3,5-åring. Ett mindre bråk var sjunde minut är helt normalt har jag läst och då är vi ytterst normala då! Favoritdiskussionerna med Gustav just nu är att de enda skorna som duger är de svarta och turkosa Nike-skorna, att man inte alltid måste gå på toaletten mitt under middagen, att kläderna kan tas på utan hjälp och att bilbältet måste sitta hårt för att göra nytta.

Den nya cykeln SKA provas fast klockan är läggdags...

Mor- och sonfredag på Allum, med shopping och hamburgare

När det gäller de stora barnen så är det mer frihet mot ansvar som diskuteras och tjatas om varje dag; om du tar initiativ och visar att du är mogen så får du frihet och förmåner. Men det "glöms" lätt av dessvärre... Att lämna in skoluppgifter i tid, komma ihåg att ta med busskort och nyckel eller städa rummet varje vecka är inte lika lätt att komma ihåg som sitt login till facebook eller vad alla spelarna i Barcelona FC heter ;-) Så vi tjatar, hotar, mutar och bönar för att vardagssysslorna, skolan och träningarna ska fungera och emellanåt får vi lön för mödan och allt flyter på som en väloljat kugghjul. Men jag måste säga att jag tackar min iPhone för hjälpen med att organisera familjens liv, här finns allt jag behöver som familjens koordinator; sms, mail, almanacka med allas aktiviteter, kamera, anteckningsmöjligheter, facebook och appar för väderleksprognos, VAB, busstider och inte att förglömma iPod med musik för min egentid/promenader.

Så livet som mamma i en fembarnsfamilj går verkligen upp och ner men som det slog mig idag när jag skalade potatis och lyssnade till barnens bus, skrik och stoj i hallen; tänk om jag hade varit ensam och det hade varit helt tyst... Nä hu va tråkigt och ospännande! Jag föredrar fullt ös och då får det kosta lite i form av mindre egentid. Att sova är nåt annat som får offras en tid framöver då lilla damen verkar vilja äta varannan timma på natten, kanske inte ideliskt men vi får väl se hur länge den "rutinen" håller i sig. Så 3-4 timmars sömn sammanlagt under en natt är nåt som jag snabbt vant mig vid och sanningen att säga så går det förvånansvärt bra! Tror jag i alla fall, men vi kanske inte ska fråga resten av familjen om vad de tycker om mitt humör... ;-) Äh dom överlever och jag får chans att jobba på mitt tålamod och förmågan att välja mina konflikter!
Äntligen rosa och Hello Kitty!

Vår lilltjej 4 veckor gammal




Kusinerna Alva & Julia gör sig redo för Trick or Treat

Våra goa läskiga ungar på Halloween

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar