tisdag 5 juli 2011

Va stor du har blivit!

För snart 8 år sedan träffade jag mannen i mitt liv och hans tre underbara ungar! Vägen till lyckan har varit krokig och backig men dom här tre barnen har gjort allt för att välkomna mig in i deras familj och det är jag dom evigt tacksam för.


Syskonen Larsson softar
- det är dom bra på än i dag!

August var först ut att få träffa mig, det var en försiktig dejt i min lägenhet på Hisingen. Jag bjöd fjäskande och trevande på saft och kaka men vad som verkligen vann hans hjärta var min mormors gamla snurrfåtölj och en bok om Afrikas vilda djur.

August 2 år hemma hos farmor & farfar

Axel och Alva fick jag träffa några veckor senare för en shoppingdag på Backaplan. 7-årige Axel hade siktet inställt redan då; han skulle kolla på snowboardbräda på Stadium. 8 år senare har han gjort sin premiär som snowboardåkare och är grym!

Axel med de stora killarna,
kusin Emil och kompisen Hampus
(visst kan man här se en skymt av Gustav i Axel?!)

Lilltjejen Alva kikade blygt fram bakom trygga pappa men var stor och förståndig redan då. Det tog inte länge innan hon frågade om hon också fick vara ensam hemma hos mig, utan sina syskon, för det hade ju August fått vara! Så det blev en övernattning för Alva på min 2,5-sitssoffa och hon var mycket stolt över att få ha gjort nåt som hennes bröder inte fått göra. Jag hoppas ju också lite på att hon var glad över att killväldet hos pappa var över och att det blev lite jämnare fördelat mellan könen, även i pappa-familjen.

En glad Alva i vårt gamla gröna kök, 
dryga 2 år gammal

Det känns helt overkligt att tänka tillbaka på hur små dom var när jag kom in i deras liv, vilken resa vi har gjort till där vi är idag. Det var till exempel barnen som bestämde att det minsann var dags för Ola och mig att flytta ihop. Det var ju så mysigt att vakna och att jag var kvar så att vi alla kunde ligga och mysa i sängen tillsammans. Dom är tre individer men med samma grundvärdering; kärlek till familjen och respekt för andra människor. Jag hoppas att Gustav och vår nya familjemedlem lär sig detta av sina älskade storasyskon för kärlek och respekt är också något som jag värdesätter högt i livet!


Med bara 15 månader som skiljer dom åt
så har Alva & August lärt sig att dela med sig.

Vi kan i alla fall se att Gustav liknar Axel till utseendet och August till sättet med gester och förmågan att vilja apa sig, för sin familj men också ensam framför spegeln.
Kanske är det en liten mini-Alva som ligger i magen nu då? En känslosam tjej med största hjärtat, empati och klok som en bok!


Skönaste bruden!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar