tisdag 3 maj 2011

High and mighty

Stor, större, New York! Sex dagar av att gå, titta, shoppa, äta och bara uppleva staden som alla pratar om. Jag har aldrig gått så mycket på en vecka i hela mitt liv och samtidigt tagit så många kort, 600 stycken...! Flertalet är på skyskrapor, Manhattan skyline, avenyer upp och ner, söta körsbärsträd i rosa blom och två goa vänner. Och vi höll sams hela veckan, vi orkade väl helt enkelt inte bråka ;-)




Med tanke på att dollarn ligger på endast 6 kr så har vi utnyttjat detta mycket väl genom att tillbringa åtskilliga timmar i diverse affärer, mestadels på jakt efter fynd som Converse för 300 kr, Levisjeans för inte ens 400 kr och udda prylar på butiker som Antropologie och
märkesgrejer på outleten Century 21.

Mina läckra bubbelgums-Converse :-)


Men det var inte butikerna som imponerade mest på mig utan att allt var så stort och organiserat. Gatorna var raka och välnumrerade, hur lätt som helst att hitta! Matställen fanns överallt, problemet var bara att välja, Starbucks i varje gathörn och tillmötesgående taxichaufförer, vakter, poliser och gatuförsäljare. Men att vänta i 30 minuter utanför Abercrombie & Fitch var inte ok... Jag tappade tålamodet bara jag såg kön, stegade iväg för att köpa kaffe och lämnade tjejerna att hålla platsen. Själva butiken i sig var dock något i särklass, väldigt amerikansk. Snygga unga anställda dansade till hög musik och vek kläder om vartannat. Svarta väggar endast belysta av små spotlights och ett ständigt puffande av deras karaktäristiska parfym som tydligen kan kännas i kläderna långt efter hemkomsten. Kul att ha sett fenomenet men inget jag skulle propsa på att göra varje vecka direkt.


Någon sjaskig fast-food blev det inte utan mera amerikansk mat av klass såsom smarriga frukostbröd med creme cheese och blueberry jam, bagels med avokado, tjocka pannkakor med maplesyrup och färsk frukt, smoothies och mexikansk guccamole och heta tacos med black beans. Mumma! En Classic American Cheesecake fick vi smarrat i oss också, yummie! Till och med de friterade potatispinnarna kändes fräscha, var frasigt friterade av oskalad potatis. Men en Cosmopolitan var baren vid Fifth Avenue ingen hejare på att göra, mycket sprit men av fel sort... Min virginvariant var dock läskande. Den amerikans Mojiton var dock klassen bättre och en lunchdrink i finanskvarteren fick mina två bästisar att bli väldigt fnittriga....!


Mina hetaste tips i New York är:
Mat: Meatpacking District, Soho, Tribeca och Chelsea - inga skyskrapor utan mysiga områden med stil och klass. Frukoststället Pastis blev vårt favorit, fransk bistro med hög klass.

Valhrona-donut med caffe latte, smaskens!

Shopping: Century 21 vid Ground Zero, outlet med märken till superbra priser. Fifth Ave för märkesbutikerna "på riktigt". Runt Times Square finns Disney Store, Toys R Us, M&M store och andra stora kända märken. Victoria's Secret för läckra underkläder och härlig hudvård.
Sightseeing: Ground Zero (10 år sedan September 11th men än är det mycket kvar att bygga, Frihetsgudinnan och Manhattan skyline via Staten Island färjan (som är gratis), Cental Park att promenera, åka häst och vagn, åka inlines, cykla eller bara sola i. Förföriskt vackert med skira gröna naturen som förgrund till stadens glas och betong. Brooklyn Bridge som är 5,5 km lång och ger en härlig utsikt över staden, Battery park och pirerna. Glöm inte att åka i en av de många gula taxibilarna, kostar lite och är en upplevelse! Metron var kass... Är man inte rädd för folk och trängsel ska man uppleva Times Square kvällstid för att se alla reklamtavlor som blinkar och faktiskt skapar ett dagsljus!


En vecka i en av världens största och mäktigaste städer och jag vill bara ha mer!! Nästa gång tar jag med mig älskade maken och upplever coola Harlem, pittoreska Brooklyn, vyn från Empire State Building samt en musikal på Broadway.

Gustav i nya kläder som mamma fyndat på GAP och Levi's.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar