fredag 20 maj 2011

Krämpor och bukfylla

Igår var det firmafest med 250 glada kollegor som firade att vi alla stått ut med flyttstök i flera månader och snart flyttar till nya fräscha arbetsplatser. Just nu sitter jag som i en datasal i gymnasiet långt i från dagsljus men min nya arbetsplats är brevid fönstret, med vita nya möbler och en sobert mörkgrå heltäckningsmatta. Jag längtar verkligen till att få komma till nåt nytt och lite av en omstart. Man behöver få känna lite "lyx" på stället man tillbringar runt 40 timmar i veckan på. Så detta firades med vinprovning, mat, dryck, karaoke, disco a la Spotify och en mycket sen kväll för vissa... Jag måste säga att lite tråkigt var det att inte få smaka helt och fullt på vinet. Då kan jag lova att det hade blivit Dolly Parton eller Lena Ph på karaoken. Nu fick jag lämna äran åt duktiga rockiga kollegor. Trots bristen på vin så kan jag känna att jag delar kollegornas "trötthet" idag. Det har blivit många koppar kaffe, pizza till lunch, glass och kaka till fikat och en jäkla massa fnitter. En härlig bakfylledag alltså :-)


Sen tror jag nog att jag har upplevt lite "gravidkärmpor" den sista veckan; jag blir absolut proppmätt och illamående efter bara lite mat men kan snabbt bli hungrig igen (magsäcken ligger väl ihoptryckt ovanför bäbisen...), är sugen på lakrits men har en konstig metallisk smak i munnen, har en väldigt kort stubin och börjar gråta utan anledning. Jag trodde att allt detta kom tidigare i graviditeten och upplevde inget sånt med Gustav i magen. Men en äldre kropp och andra förutsättningar i vardagen är nog den enkla förklaringen, lite mer press med andra ord. Så det blir till att lyssna mer på vad kroppen och det lilla livet i magen försöker säga mig; VILA. Barnmorskan Birgitta tyckte att jag skulle vara ledig minst en månad innan beräknad förlossningsdag men jag hade tänkt kanske två veckor och hon spärrade upp ögonen när hon hörde det. Jag fick släta över det genom att skjuta på beslutet och säga att jag inte hade bestämt mig utan ville ha det lite öppet... Som sagt så är min filosofi just nu att fokusera på en vecka i taget, så det där med att vara föräldraledig ligger lååångt bort!



Så nu fokuserar vi på fredagsmys med farmor & farfar, sportlördag med handbollscup utomhus i Kungsbacka, fotboll på Hisingen och släktkalas för våra minsta på söndag. 

Ha en skön helg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar