måndag 27 juni 2011

Start på sommaren

Midsommar är väl egentligen då det är som allra ljusast och sen går vi mot mörkare tider... Men för mig är det starten på sommaren, på riktigt! När man gick i skolan var det ju skolavslutningen som signalerade sommar men med 4 veckors semester i juli så får man liksom suga lite på karamellen och senarelägga starten :-) Jag kommer ihåg att jag en gång avgav ett löfte att om jag inte hade badat i havet innan midsommar så skulle premiären ske då, oavsett väder. Men jag måste erkänna att det där jag har tullat på de senaste åren... Nu tycker jag nog att ett dopp i vår pool på altanen får räknas som ett dopp, för då har jag hållit mitt löfte! Gustav ÄLSKAR  i alla fall att kasta sig i den något kalla poolen (som Ola kämpar hårt för att få lite varmare, just nu ligger den på +22 grader). Han dyker, simmar och sprutar vatten men är inte ett dugg rädd att komma under vattnet utan hostar bara till när han får kallsupar och skrattar sen när något busigt syskon sprutar vatten i hans ansikte. Kan man kanske tacka babysimmet för denna vattenvana? Det blir defintitivt babysim med bebben och simskola när Gustav närmar sig 5 år.

Sommaren verkar inte bara ha kommit i almanackan utan även på riktigt. Över 20 grader och sol stoltseras det med på utsidan och jag är inte sen att njuta av varje solstråle. Tog en burgare på stående fot på lunchen för att kunna njuta av lite värme och lite rea också för den delen... :-)

Midsommarafton var väl som den brukar vara i Sverige; lite kylig och lite blåsig men inget regn och faktiskt så tittade solen fram på kvällen! Gurra fullkomligt älskade att dansa kring stången och det blev många turer runt stången på Kvarnkullen. Sen körde vi femkamp, grill och drinkar hos familjen Blixman. Mycket uppskattat av hela familjen och vinst för lag; August-Ludvig-Gustav-Sara :-)

Tjejerna Swedestam & Blixmans svänger loss

En tredagarsledighet blev en skön försmak på semestern och vi kom nästan in i lunket med sen frukost, pillande hemmavid och lite inköp till hemmet. En tur till IKEA slutade med skrivbord och stolar till barnens datorhörna, Axel och jag monterade tillsammans och han är riktigt duktig med att läsa monteringsanvisningar och hantera verktyg! Han visade även framfötterna, eller ska jag säga musklerna, genom att hjälpa Ola att montera ihop väggarna till friggeboden. Taket väger dock massor och får nog lyftas på plats av gatans äldre killar.


Belöningen för att han var så duktig inne på IKEA,
världens största 5-kronorsglass!

Vår friggebod har fått ny plats och snart även ett tak och nya färger.
Axel har att göra i sommar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar