måndag 7 mars 2011

Första fjällsemestern

Familjens första skidresa ligger nu bakom oss och det var en blandad kompott av känslor som denna väckte till liv. Det började trevligt med frukostmackor och varm choklad i bilen. Att en nedrullad ruta var svår att få tillbaka upp lade vi snabbt bakom oss och såg verkligen fram emot några dagars samvaro och skidåkning. Med ca 7 mil kvar, i Torsby, havererade bilens bromsar på väg in i en rondell. Vi brakade rätt in i grannarnas sprillans nya Volvo V70! Ingen skadade sig dock utan småkillarna Gustav och Sebastian tjoade glatt när bärgningsbilen kom för att hämta vårt åbäke till bil "bärgar'n tar mammas bil, den är trasig!" skrattade vår lille prins nöjt... 1,5 timma senare var all packning överflyttad till en 9-sitsig gammal Mercedes och vi kom helskinnade upp till Branäs. Skidorna åkte snabbt på och jag kände med en gång att det här var ju bara livet!

Jag är på väg nerför Stora Amundsbacken

Utsikt från vårt fönster över backen och Mickelbyn

Jag kan inte minnas att jag tyckte att det var så kul att åka skidor som tonåring men jag tror att de nya carvingskidorna är förklaringen till den underbara upplevelsen. Jag trodde jag skulle vara lite feg men det tog inte många åk innan jag svischade nerför de röda backarna och det pirrade gott i magen, och benen också för den delen. Oj va träningsvärk jag fick...!


Gustav testar åkbandet

Björnbusan fick många kramar och pussar av Gurra

Efter två dagar i backen tyckte Ola och Alva att det var dags för henne att prova snowboarden i de större backarna och efter ett kort åk ramlade hon på sin vänstra armbåge som redan fått sig ett par rejäla törnar på förmiddagen. Det blev scoter nerför backen, en tur till sjukstugan där läkaren remitterade till röntgen på Torsby lasarett. Halva fredagen gick med andra ord åt till att vänta, röntga och vänta igen för stackars Alva och Ola... Dom missade Afterskin men kom hem till middagen och en trevlig kväll i vår lägenhet; åtta vuxna och nio barn med några dagars skidåkning och en hel del god dricka i kroppen, det var fullt ös!


Familjerna från Daggkåpan grillar lunchkorv

Killarna är redo för pisterna

Vi njuter av en lördags-After Ski

Vi är helt sålda på att åka skidor! Nästa år blir det en eller flera träningsdagar i Isaberg eller Ulricehamn och sedan en vecka i fjällen. Då får Alva chansen att komma ikapp killarnas färdigheter, Gustav är stabilare i både kropp och humör och jag kanske får tid att gå en intensivkurs i carvingtekniken. Ola planerar redan för nästa tripp, i år!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar