tisdag 8 mars 2011

Kvinnor, semlor och SOL!

Två goda ting faller in på en och samma dag; Internationalla kvinnodagen och Fettisdagen. Men jag måste säga att trots att det ena väger tyngre än det andra så har det varit mest fokus på den kladdiga lilla bakelsen. Jag är dessutom lite kluven till företeelsen att vissa grupper i samhället ska ha en egen dag, vad ska åstakommas då? Extra uppmärksamhet på viktiga frågor kanske? Men jag skulle vilja ha fokus på jämställdhet VARJE dag! Lika lön för lika arbete, samma förutsättning i arbets- och familjelivet. Det som känns som en självklarhet med lika värde kan ta flera hundra år att nå, det är bara 90 år sedan kvinnor fick rätt att rösta till exempel. Kampen går vidare men inte på det sätt som många tror är feminism; att nu är det männens tur att ha det sämre ett par hundra år, som gottgörelse för kvinnoförtrycket. Nej, ett lika värde är vad det handlar om, det blir liksom så mycket lättare då att slippa sätta in alla i olika fack, sätt in dom i samma fack istället!

Två härliga kvinnor Mia & Klara.
Dom som sätter huvudet på spiken varje gång och gör kvinnor lika bra som män,
allt från Gulletussan till Rolle. Underbart befriande!


Och så var det ju det där lilla bakverket som skulle firas också... Semlan! En orgie i socker och fett men ack så god och ett måste denna dag. Jag tror minsann att jag ska hinna klämma i mig två stycken innan dagen är slut. Jobbet bjuder på en till eftermiddagskaffet och sedan ska vi göra egna hemma. Alva var bland de tre bästa på engelskaprovet så det ska firas med en redig semla. Underbara unge att göra sin bonusmamma så stolt! Tjatet om studieteknik, planering och förhör bar frukt :-)

Syndiga semla...

Solen strålar från en klarblå himmel men attans att det ska blåsa så... Jag var ute en sväng på lunchen och fick handlat lite garn och smått till helgens symöte och jag var glad att jag tog vinterjacka i morse men guuud va tråkigt det är med varma kläder...!


1 kommentar:

  1. Bra skrivet om kvinnodagen! Håller med dig helt!

    Semlan då ... ja, jag kanske skulle ta och följa ditt förslag och göra en egen semla :)

    Ha en alldeles underbar tisdag i solen!
    Kram Sofia

    SvaraRadera