onsdag 2 mars 2011

Underbara uttryck

Att ha en 3-åring hemma innebär massor av konflikter och trots men oj oj va många skratt man får! Gustav pratar en väldans massa och titt som tätt så sätter man middagsmaten eller morgonkaffet i halsen. I morse vid frukostbordet ville pappa Ola locka fram en liten reaktion på en annars bister Gustav och tilltalade honom med "Beppo". Svaret brukar bli ett stort leende och "jag heter inte Beppo, jag heter Blixten/Pingu/Emil". Men denna gången tittade Gustav styggt under lugg på sin pappa och sa "jag heter inte det, jag heter mammagris!" och lutade sig mot mig för att gosa. Han vet allt hur kan ska spela ut oss mot varandra men kanske inte alltid har koll på vad som ligger i uttryck och smeknamn... :-)


Stilig kille, men lurig som bara den!

Och det räcker inte längre att bara låta honom prata och mmm:a lite i medhåll emellanåt utan lyssnar man inte aktivt så säger han "men tysta då, jag ska berätta en sak" eller när han sitter bak i bilen och vi pratar med varandra i framsätet: "lyssna på mig nu!". Väldigt uppfordrande ord från en liten kille.

Ibland kan man lura sig till en puss
genom att säga"du får INTE pussa mig!"

Ja det är mycket som kretsar kring lilleman men vi försöker att få honom att vänta på sin tur när vi sitter hela familjen och förstå att hans syskon också vill berätta saker för oss alla. Det accepterar han allt som oftast men något som inte är ok det är att någon annan skulle komma före honom till badrummet, köket, bilen eller var det nu är vi ska någonstans. För att vinna är det absolut viktigaste i hans liv just nu och trots att jag kan vara något av en dålig förlorare ibland så är det värt varje "förlust" mot Gurra för att undvika en konflikt...
Rätt eller fel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar